بیولوژی کتول

تاثیر ​آلودگی هوا بر DNA کودکان

دبیر
بیولوژی کتول

تاثیر ​آلودگی هوا بر DNA کودکان

افراد جوان مبتلا به آسم با کوتاه شدگی تلومرها که با افزایش سن رخ می دهد، روبرو هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا هشدار دادند میزان بالای آلودگی هوا مرتبط با ترافیک منجر به نوع ویژه آسیب به DNA موسوم به کوتاه شدگی تلومر در کودکان و نوجوانان می شود.

همچنین شواهد نشان می دهد افراد جوان مبتلا به آسم هم دچار کوتاه شدگی تلومر می شوند. کوتاه شدگی تلومر نوعی آسیب به DNA است که معمولا با افزایش سن مرتبط است.

جان بالمز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما نشان می دهد که طول تلومر ممکن است دارای پتانسیل استفاده به عنوان نشانگر زیستی آسیب به DNA به دلیل قرارگیری در معرض محیط زیست یا التهاب مزمن باشد.»

این مطالعه شامل ۱۴ کودک و نوجوان ساکن در شهر فرزنو در ایالت کالیفرنیا به عنوان دومین شهر آلوده آمریکا بودند. محققان رابطه بین PAH (هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه) را که آلاینده ناشی از اگزوز وسایط نقلیه است با کوتاه شدن تلومرها بررسی کردند.

محققان دریافتند هرچقدر میزان قرارگیری در معرض PAHها افزایش می یافت، طول تلومرها هم کوتاه تر می شد. مطالعه نشان داد کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم بیش از سایرین در معرض میزان بالاتر PAH هستند.

محققان تاکید می کنند کودکان بیش از افراد بزرگسال در مقابل آلاینده های ترافیکی آسیب پذیر هستند.



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1396 | 7:24 | نویسنده : دبیر |

تب کنگو

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد بوده که تب شدید و خونریزی فراوان به همراه داشته که ازطریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات لاشه دام و یا  انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین مشاهده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام گردید .

 
در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است، که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده شده بود، ازاینرو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث بوجود آمدن  اسم فعلی شد. CCHF در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا می‌باشد.
 
توجه داشته باشید که بر اساس هشدار وزارت بهداشت، به منظور احتیاط و جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از خرید گوشت هایی که فاقد مهر سازمان دامپزشکی هستند خودداری نمود.


تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1396 | 17:56 | نویسنده : دبیر |

گیاهان گوشتخوار چگونه طعمه را هضم می‌کنند؟

 
 

محققان دریافتند که گیاهان گوشتخوار بر خلاف باور موجود از مکانیسم پیچیده‌تری برای هضم طعمه استفاده می‌کنند.

العالم - در این مطالعه مشخص شد که پس از به دام افتادن طعمه در برگ تخصص یافته گیاه، در مرحله نخست حسگرهای مو مانند وجود طعمه را در گیاه تشخیص داده و سیگنال‌های الکتریکی را تولید می‌کنند.

پس از تولید چند سیگنال، غدد برون‌ریز شیره حاوی مواد گوارشی را ترشح می‌کنند. این شیره در مرحله اول تنها حاوی اسید هیدروکلریک است و آنزیم‌های گوارشی نیز تحت تاثیر این اسید و در چند ساعت بعد ترشح می‌شوند.

تا قبل از این یافته، محققان بر این باور بودند که مراحل هضم طعمه در گیاهان گوشتخوار به صورت یکنواخت و پس از بسته شدن برگ صورت می‌پذیرد، اما در این مطالعه مشخص شد که فرایند ترشح شیره گوارشی تحت تاثیر سیگنال‌های الکتریکی آغاز می‌شود.

نکته جالب توجه در مورد هضم و جذب طعمه در گیاهان گوشتخوار، زمان‌بر بودن فرایند جذب است، به‌طوری‌که اولین سیگنال از 6 ساعت پس از به دام افتادن طعمه آغاز و تا 24 ساعت بعد ادامه پیدا می‌کند.



تاريخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1396 | 9:6 | نویسنده : دبیر |

با این آموزش‌ها به جنگ آلزایمر بروید

محققان، برنامه‌ای جدید در رابطه با تمرینات بدنی روی صندلی به بیماران آلزایمر توصیه کردند. بر اساس گزارش BBC، مرکز مراقبت‌های درمانی «هانتر داون» در کمبریج شایر، این برنامه را «عشق حرکت» نامیدند و ویژگی اصلی آن را عدم تقارن دو طرفه دانستند. طبق این گزارش، «عدم تقارن دو طرفه» یعنی قسمت راست مغز حرکت قسمت چپ بدن و قسمت چپ مغز حرکت راست بدن را کنترل می‌کند.

با این تمرین که هر قسمت بدن یک حرکت متفاوت از قسمت دیگر  را کنترل می‌کند، هر نیمه مغز باید جداگانه اطلاعاتی متفاوت را پردازش کند. روش‌های تمرینی مشابهی در مراکز مراقبت‌های درمانی ژاپن هم انجام شده و این حرکات توسط موسسه ژیمناستیک بریتانیا بازسازی شده است. از این روش برای بهبود قوه ادراک افراد و توانایی‌های عملکرد آنها استفاده می‌شود.

این کار نوعی تمرین مغز بوده و کاری که می‌کند، این است که سعی می‌کند مغز افراد را برای انجام کارهای پیچیده‌تری به کار بگیرد. با وجود اینکه این تمرینات نمی‌توانند سلول‌های مغزی را بازسازی کنند، اما نظریه‌ای می‌گوید این تمرینات کمک می‌کند تا بین سلول‌های سالم باقی مانده ارتباط جدیدی ایجاد شود. به گفته کارکنان این مرکز درمانی:"اگر کسی هفته‌ای یکبار این تمرینات را انجام دهد، بعد از 3 هفته شاهد تغییرات جدی خواهد بود."

این افراد درحال حاضر می‌توانند اسم پرستار خود را به خاطر بسپارند، در صورتی‌که در حدود 18 ماه قبل توانایی برقراری هیچ‌گونه ارتباطی را نداشتند.

جای امیدواری است که افراد بیشتری که دچار زوال عقل شده‌اند، از این تمرینات بهره‌مند شوند.



تاريخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1396 | 8:45 | نویسنده : دبیر |

بهترین وزرش را برای مغزتان انتخاب کنید

این مطالعات جدید که در بهار سال جاری منتشر شده است، نشان می دهد که انجام ورزش هوازی (ایروبیک) که موجب افزایش ضربان قلب می شود و برای یک مدت زمان پشت سرهم انسان را به حرکت وا می دارد، تاثیر مفید قابل توجه ای بر سلامت مغز دارد.
نویسنده های این مطالعه در مقاله ای تحت عنوان 'ذهن و حالت روحی' نوشتند: انجام ورزش هوازی همانطور که برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است. برخی از فواید این ورزش مانند بهبود حالت روحی ممکن است در عرض چند دقیقه ظاهر شود اما بروز سایر فواید مانند تقویت حافظه می تواند چند هفته طول بکشد.
این بدان معنی است که بهترین نوع ورزش برای ذهن انجام هر نوع ورزش هوازی است که بتوان دست کم 45 دقیقه پشت سر هم انجام داد.
بدین ترتیب به لحاظ فوایدی که به دنبال آن هستید می توان یک پیاده روی سریع و یا دویدن آهسته را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.
یک مطالعه پایلوت در خصوص افراد مبتلا به افسردگی شدید نشان داد که فقط 30 دقیقه پیاده بر تردمیل برای 10 روز متوالی موجب کاهش قابل توجه بالینی و آماری افسردگی می شود.
همچنین بر اساس مطالعه ای که به تازگی در مجله Physical Therapy Science منتشر شده است، انجام ورزش هوازی می تواند به افرادی که به افسردگی بالینی مبتلا نیستند کمک کند تا با کاهش سطح هورمون های طبیعی استرس بدن مانند آدرنالین و کورتیزول استرس کمتری احساس کنند.
مطالعه دیگری که ماه گذشته در این مجله انگلیسی منتشر شد، نیز نشان می دهد که ترکیب دو ورزش هوازی و استقامتی، بهترین نتایج را در پی دارد.
محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا این نوع ورزش موجب تقویت مغز می شود اما مطالعات نشان می دهند که این تاثیر ناشی از افزایش جریان خون است که انرژی و اکسیژن تازه به ذهن انسان می رساند.
همچنین مطالعه دیگری که روی زنان مسن دارای علائم بالقوه زوال عقل انجام شد، نشان داد که انجام ورزش هوازی با افزایش اندازه هیپوتالاموس ارتباط داشت؛ هیپوتالاموس منطقه ای از مغز است که با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.



تاريخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 | 1:33 | نویسنده : دبیر |

تعیین توالی نزدیکترین بستگان بی مهره انسان

دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق به تعیین توالی ژنوم یک موجود دریایی کوچک شده‌اند که جزء نزدیکترین بستگان بی‌مهره انسان است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پیشرفت می‌تواند شناسایی پایه ژنتیکی امکان بازسازی خارق‌العاده و ویژگی‌های ایمنی برخی حیوانات را فراهم ساخته که در آینده در پزشکی انسانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

Botryllus schlosseri با سایر گروه خود در کنار هم قرار گرفته و در شکل مجموعه‌ای از حبابهای روانگردان روی سنگها و جلبکهای دریایی را می‌پوشانند.

این موجود می‌تواند بدون جفت‌گیری تولیدمثل کرده و همچنین تنها از یک رگ خونی می‌تواند کل بدن خود را بازسازی کند.

دانشمندان توانسته‌اند 580 میلیون جفت پایه دی‌ان‌ای این حیوان را تعیین توالی کنند. در مقایسه باید گفت که ژنوم انسان از بیش از سه میلیارد جفت پایه تشکیل شده است.

اگرچه محققان هنوز کل ژنوم را مطالعه نکرده‌اند اما توانسته‌اند شواهدی بدست بیاورند که بر اساس آن Botryllus یک مدل بی‌مهره مفید برای بررسی ژنتیک انسان بویژه برای تاکید بر تکامل سیستم ایمنی و بازسازی با واسطه سلولهای بنیادی است.

محققان ژنوم Botryllus را با ژنوم چندین مهره‌دار و بی‌مهره مقایسه کردند. آنها با تمرکز بر ژنهای مرتبط در بیماریهای مختلف انسان که بر مواردی مانند رشد قلب و چشم، بارداری و سرطان تاثیر می‌گذارند، موفق به شناسایی ژنهای همسان برای هر کدام در این موجود شدند که نسبت به سایر بی‌مهره‌های مورد استفاده در تحقیقات از شباهت بیشتری با انسان برخوردار است.

بررسی بیشتر بر ژنهای مرتبط با خون نشان داد که Botryllus احتمالا اولین بی‌مهره‌ای بوده که از رگهای خونی با الگوی مشابه سیستم گردش خون انسان برخوردار بوده و سلولهای خونی از میان رگها حرکت می‌کنند.

بررسی ژنوم این موجود همچنین می‌تواند منجر به پیشرفتهایی در پزشکی پیوندی شود. هنگامی که دو گروه Botryllus دور، با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کردند، رگهای خونی خود را برای ساخت یک موجود جدید به هم متصل کرده یا یکدیگر را رد کرده و فردیتشان را حفظ می‌کردند.

هنگامی که رگهای خون بین دو گروه به شکل یک شبکه به هم پیوسته وصل می‌شوند، سلولهای بنیادی از هر گروه در دیگری گردش می‌کند.

سلولهای بنیادی با هم رقابت کرده و در بسیاری از موارد، سلولهای بنیادی یکی از زوجها برده و تمام بافتهای جدید یا جایگزین پرورش یافته از طریق این اتصال بر اساس کد ژنتیکی برنده ساخته می‌شوند.

همین فرآیند در انسانهایی که تحت پیوند آلوژنی قرار گرفته و بیمار از یک اهداکننده غیر همسان بافت یا سلول دریافت می‌کند، رخ می‌دهد.

این پژوهش در مجله eLIFE منتشر شده است.



تاريخ : شنبه 23 ارديبهشت 1396 | 23:37 | نویسنده : دبیر |

تعیین توالی نزدیکترین بستگان بی مهره انسان

دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق به تعیین توالی ژنوم یک موجود دریایی کوچک شده‌اند که جزء نزدیکترین بستگان بی‌مهره انسان است. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پیشرفت می‌تواند شناسایی پایه ژنتیکی امکان بازسازی خارق‌العاده و ویژگی‌های ایمنی برخی حیوانات را فراهم ساخته که در آینده در پزشکی انسانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
Botryllus schlosseri با سایر گروه خود در کنار هم قرار گرفته و در شکل مجموعه‌ای از حبابهای روانگردان روی سنگها و جلبکهای دریایی را می‌پوشانند.

این موجود می‌تواند بدون جفت‌گیری تولیدمثل کرده و همچنین تنها از یک رگ خونی می‌تواند کل بدن خود را بازسازی کند.

دانشمندان توانسته‌اند 580 میلیون جفت پایه دی‌ان‌ای این حیوان را تعیین توالی کنند. در مقایسه باید گفت که ژنوم انسان از بیش از سه میلیارد جفت پایه تشکیل شده است.

اگرچه محققان هنوز کل ژنوم را مطالعه نکرده‌اند اما توانسته‌اند شواهدی بدست بیاورند که بر اساس آن Botryllus یک مدل بی‌مهره مفید برای بررسی ژنتیک انسان بویژه برای تاکید بر تکامل سیستم ایمنی و بازسازی با واسطه سلولهای بنیادی است.

محققان ژنوم Botryllus را با ژنوم چندین مهره‌دار و بی‌مهره مقایسه کردند. آنها با تمرکز بر ژنهای مرتبط در بیماریهای مختلف انسان که بر مواردی مانند رشد قلب و چشم، بارداری و سرطان تاثیر می‌گذارند، موفق به شناسایی ژنهای همسان برای هر کدام در این موجود شدند که نسبت به سایر بی‌مهره‌های مورد استفاده در تحقیقات از شباهت بیشتری با انسان برخوردار است.

بررسی بیشتر بر ژنهای مرتبط با خون نشان داد که Botryllus احتمالا اولین بی‌مهره‌ای بوده که از رگهای خونی با الگوی مشابه سیستم گردش خون انسان برخوردار بوده و سلولهای خونی از میان رگها حرکت می‌کنند.

بررسی ژنوم این موجود همچنین می‌تواند منجر به پیشرفتهایی در پزشکی پیوندی شود. هنگامی که دو گروه Botryllus دور، با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کردند، رگهای خونی خود را برای ساخت یک موجود جدید به هم متصل کرده یا یکدیگر را رد کرده و فردیتشان را حفظ می‌کردند.

هنگامی که رگهای خون بین دو گروه به شکل یک شبکه به هم پیوسته وصل می‌شوند، سلولهای بنیادی از هر گروه در دیگری گردش می‌کند.

سلولهای بنیادی با هم رقابت کرده و در بسیاری از موارد، سلولهای بنیادی یکی از زوجها برده و تمام بافتهای جدید یا جایگزین پرورش یافته از طریق این اتصال بر اساس کد ژنتیکی برنده ساخته می‌شوند.

همین فرآیند در انسانهایی که تحت پیوند آلوژنی قرار گرفته و بیمار از یک اهداکننده غیر همسان بافت یا سلول دریافت می‌کند، رخ می‌دهد.

این پژوهش در مجله eLIFE منتشر شده است.



تاريخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 | 22:48 | نویسنده : دبیر |

پروژه گسترده ” میکروبیوم انسان ” (زیست بوم میکروبی انسان ) در حال تدوین است

دانشمندان در کشور آمریکا ، در یک پروژه گسترده قصد دارند بزرگ ترین نقشه میکروب های موجود در روی سطح و درون بدن انسان را تهیه کنند. آنان می گویند پس از اتمام این پروژه بزرگ ، گسترده ترین نقشه زیست بوم میکروبی انسان تهیه می شود .به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پژوهشگران در این پروژه که ‘میکروبیوم انسان’ (زیست بوم میکروبی انسان ) نام دارد در حال فهرست کردن هویت ژنتیکی بسیاری از باکتری ها، ویروس ها، و سایر ارگانیسم هایی‌اند که در تماسی نزدیک با بدن ما هستند.به گفته دانش پژوهان اینها میکروب هایی نیستند که باید حذف شوند ؛ بلکه بخش مهمی از هویتی هستند که ما را به عنوان انسان شکل می دهند.با این حال، تا همین اواخر، محققان اطلاعات زیادی درباره هویت هزاران میلیارد میکروبی که در بدن ما موجودند، نداشتند.ما در قرنهای گذشته فقط می توانستیم میکروب هایی را بررسی کنیم که در آزمایشگاه ها دوام می آوردند، آنها را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دادیم، و اغلب در هر آزمایش تنها یک میکروب را مطالعه می کردیم.



تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1396 | 12:51 | نویسنده : دبیر |

آب مروارید یا کاتاراکت

آب مروارید یا کاتاراکت (cataract) عبارت است از کدر شدن عدسی چشم که بصورت طبیعی شفاف است. آب مروارید یا cataract نوعی بیماری چشم با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، بیمارى وابسته به سن مى‌باشد که در آن عدسى‌هاى چشم آسیب مى‌بینند و اگر عدسى‌ها تحت عمل جراحى تعویض نشوند، نهایتاً به کورى منجر مى‌شود. البته در افرادى هم که به‌خوبى تغذیه شده‌اند، این بیمارى در اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آسیب اکسیداتیو، عفونت‌هاى ویروسی، مواد سمى و اختلالات ژنتیکى عارض مى‌گردد.
در ایالات‌متحد آمریکا حدود ۴۶ درصد از افراد ۷۵ تا ۸۵ ساله به این بیمارى مبتلا هستند؛ در حالى‌که فقط ۵ درصد آنها بین سنین ۵۲ تا ۶۴ سال به این بیمارى مبتلا مى‌شوند. مواد مغذى آنتى‌اکسیدانى ممکن است در به حداقل رسانیدن میزان آسیب چشمى کمک کنند.


تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1396 | 12:33 | نویسنده : دبیر |

شاید از شنیدن این خبر تعجب کنید که پوست پیاز در کشور سوئیس از خود پیاز گرانتر است، زیرا پوست پیاز از نظر بسیاری از ما ناچیز است و ارزش چندانی ندارد.

 
در این کشور مردم از پوست پیاز به عنوان جایگزین طبیعی رنگ های شیمیایی استفاده می کنند. آنها از آن برای رنگ کردن تخم مرغ های روز عید پاک بهره می جویند.
 
در سراسر دنیا با نزدیک شدن عید پاک مردم تخم مرغ های رنگی را برای این روز آماده می کنند و اغلب از رنگ های شیمیایی برای این منظور استفاده می کنند. اما در سوئیس تخم مرغ ها را با پوست پیاز رنگ می زنند.
به همین دلیل عجیب نیست که در مغازه های سوئیس بسته های پوست پیاز را می بینیم که با قیمت بالایی به فروش می رسند. روزنامه آبزرور اوکراین اخیرا از این ماجرا گزارشی تهیه کرده و عکس های ارسالی مردم را در این باره منتشر کرده است.


تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1396 | 12:17 | نویسنده : دبیر |

کشف سلول های جدید تولید کننده انسولین در لوزالمعده

هیوزینگ و اعضای تیم تحقیقاتی به تازگی با استفاده از تکنیک های جدید میکروسکوپی در مطالعات خود در مورد جزایر لانگرهانس، دریافته اند که در لبه های این ناحیه از لوزالمعده، نوعی از سلول های تولید کننده انسولین پراکنده شده اند که محققان قبلا به وجود آن ها پی نبرده اند. آن ها همچنین در این ناحیه سلول های زیادی شبیه به سلول های بتا مشاهده کرده اند و احتمال می دهند که شیوه جدیدی برای ایجاد سلول های بتا وجود داشته باشد. 

مطالعات بیشتر نشان داد که سلول های بتای Virgin انسولین تولید می کنند، اما دارای گیرنده هایی برای تشخیص گلوکاگون نیستند؛ بنابراین نمی توانند همانند گیرنده های بتای بالغ عمل کنند. 

محققان به یافته های جدید دیگری نیز دست یافته اند. آن ها دریافته اند که در جزایر لانگرهانس، برخی از سلول های بتا به سلول های آلفا تبدیل می شوند؛ بنابراین آن ها به وجود یک روش کاملا جدید غیر قابل انتظار برای تولید سلول های آلفا نیز پی بردند. 

آقای هیوزینگ به بیان این مطلب پرداخت که اعضای تیم تحقیقاتی او دریافته اند که توانایی های جزایر لانگرهانس بیش از تصور آن ها است. 

همانطور که گفتیم سلول های بتای virgin به تازگی کشف شده اند و باید عملکرد آن ها روی بدن انسان و موش های آزمایشگاهی، هم در شرایط آزمایشگاهی و هم در شرایط دنیای واقعی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما دانشمندان تاکنون به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهند این سلول ها می توانند زمینه جدیدی برای درمان دیابت نوع یک فراهم کنند. 

طبق گفته آقای هیوزینگ، سه موضوع در رابطه با سلول های بتای Virgin باعث خوشحالی محققان شده است؛ نخست اینکه این سلول ها، نشان دهنده وجود نوع جدیدی از سلول های بتا در بدن موش ها و افراد مورد آزمایش هستند؛ دوم آنکه این سلول ها می توانند به عنوان منبع جدیدی از سلول های بتا برای درمان دیابت نوع یک مورد استفاده قرار گیرند و سوم این که فهم چگونگی تبدیل این سلول ها به سلول های بتای کارآمد و فعال، می تواند به ایجاد یک روش جدید درمانی جدید برای دیابت با استفاده از سلول های بنیادی کمک کند. 

محققان در این تحقیقات به نتایجی برای مقابله با دیابت نوع دو نیز دست یافته اند. هنگامی که فرد به این نوع از دیابت مبتلا می شود،  سلول های بتا کاملا غیرفعال می شوند و ترشح و یا آزاد کردن انسولین توسط آن ها متوقف می شود.  



تاريخ : شنبه 19 فروردين 1396 | 22:41 | نویسنده : دبیر |

برگزاری مسابقات کتابخوانی آنلاین زیست شناسی پایه دهم

به : اداره آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه......................
با سلام و احترام ، در راستای برنامه ی عملیاتی گروه زیست شناسی استان در نظر دارد یک دوره مسابقه کتابخوانی آنلاین از محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم برگزار نماید. دانش آموزان علاقمند به شرکت در مسابقات مذکور می بایست از 48 ساعت قبل از شروع آزمون ( تا دو ساعت مانده به آزمون ) ضمن مراجعه به سایت به نشانی bio.goledu.ir به ثبت نام اقدام نمایند. در هنگام ثبت نام کد دانش آموزی و کدملی دانش آموز به ترتیب به عنوان نام کاربری و رمز عبور انتخاب گردد.
1- سایت فوق راس ساعت 9 صبح پنج شنبه 31 فروردین 96 جهت ورودآزمون دهندگان آماده خواهد بود.
2- تذکر ویژه: مدت زمان آزمون 20 دقیقه بوده و سایت آزمون راس ساعت 9 و نیم بسته خواهد شد. لذا توصیه می شود دانش آموزان شرکت کننده راس ساعت مقرر به صفحه ی آزمون وارد گردند.
3- محتوای مورد آزمون از فصل اول تا پایان فصل 6 کتاب زیست شناسی پایه دهم در قالب سوالات چهار گزینه ای با نمره ی منفی خواهد بود.
4- از دانش آموزان برتر آزمون به نحو شایسته ای تقدیر خواهد شد. لازم به ذکر است کسب رتبه ی دانش آموزان برتر برای شخص دانش آموز امتیاز ویژه داشته و برای گروه زیست شناسی شهرستان شرکت کننده تنها امتیاز مشارکت ( به نسبت درصد مشارکت)در بر خواهد داشت



تاريخ : شنبه 12 فروردين 1396 | 19:27 | نویسنده : دبیر |

كدام يوكاريوت ها میتوكندري ندارند؟

براساسِ تئوری خانم  " لین مارگولیس "  (Lynn Margulis ) که در کتابش با عنوان "همزیستی در تکامل سلولی "  در سال 1981 به چاپ رسید ،  مراحل سیر تکاملی یوکاریوتها  به شرح زیر است: 

1.        اکسیژن تولید شده توسط جلبکهای سبز-آبی ، که محصول فرآیند فتو سنتز بود، اکسیژن موجود در جو را فراهم نمود.

2.        هم زمان با جلبکهای سبز-آبی ، باکتریها (سلولهای پروکاریوتی) رشد و گسترش پیدا کردند، که بعضی از آنها توانایی زندگی هوازی را داشتند.

3.        سلولهای بی هوازی و هتروتروف ، باکتری هوازی را در بر گرفتند و به داخل سلولِ خود بردند، و همزیستی دو طرفِ را آغاز کردند و گسترش دادند.

در این همزیستی دو طرفه از یکسو ، موادِ غذایی مورد نیاز باکتریی هوازیِ در بر گرفته شده، توسط سلول میزبان تـامین می شد؛ و از سوی دیگر، سلولِ میزبان انرژی مورد نیاز خود را از فعالیت هوازی آن باکتری بدست می آورد، که این همزیستی سرآغاز فعالیت میتوکندری ها در سلول محسوب می شود .

 

در این تئوری باکتری هوازی  در بر گرفته شده، میتوکندری اولیه نام داشت، که در نهایت با گذشت زمان و سیرِ تکاملی ، میتوکندری اولیه به یک اندامک درون سلولی تخصص یافته در سلولهای یوکاریوت تبدیل شد.

 

    و اما شواهدی که تئوری همزیستی درون سلولی یاد شده را تایید میکنند عبارتند از:

1.     میتوکندری تنها اندامکهای درون سلولی هستند که  اندازه آنها با باکتری ها یکی ست.

2.     میتوکندری همانند بسیاری از باکتریها دارای غشاءِ سلولی دو لایه است، وساختار مولکولهای چربی در غشای میتوکندری شباهتی به  غشای سلولی یوکاریوتی ندارد، بلکه  شباهت بیشتری به  غشای باکتری ها دارد.

3.     مولکولهای rRNA در میتوکندری به مولکولهای rRNA در باکتریها شباهت بیشتری دارند.

4.     تقسیم و تکثیر میتوکندری در فرآیندی مشابه تولید مثل باکتریها انجام می گیرد.

5.     واما یکی از دلایل اصلی در این زمینه، وجود مولکول DNA در میتوکندری ست، که نشان دهندۀ زندگی مستقل آن در گذشته است.



تاريخ : دو شنبه 23 اسفند 1395 | 14:24 | نویسنده : دبیر |

کرم خاکی گردش خون بسته دارد؛

کرم خاکی گردش خون بسته دارد؛

یعنی خون از رگهای کرم خاکی خارج نمی شود.

بر اساس این شکل ، کرم خاکی دارای شبکه کامل گردش خون شامل قلب، سرخرگ، مویرگ و سیاهرگ است.

حرکت خون در رگهای پشتی بدن کرم خاکی از عقب به جلو 

و در رگهای شکمی از جلو بدن به طرف عقب است.

رگ پشتی خون رسانی به قسمت های جلوی بدن را برعهده دارد .

رگ شکمی خون رسانی به قسمت های عقبی بدن را بر عهده دارد .

کرم خاکی دو رگ اصلی ممتد در طول بدن و پنج جفت ( ۱۰ عدد ) قلب های لوله ای  در حلقه‌های 11 - 7 دیده می‌شود. از حلقه 12 به طرف عقب ، هر حلقه دارای رگهای بند بند زوج است که رگهای طولی را به اندامهای گوناگون مربوط می‌سازد

رگ  پشتی قابل انقباض بوده و خون را به طرف قلب های لوله ای و از آن جا به طرف رگ شکمی پمپ می نماید .خون توسط رگ شکمی به مویرگ ها ی دیواره بدن وسایر اندام های بدن توزیع می گردد .


نکته بسیار جالب دیگر در این شکل، طناب عصبی کرم خاکی است. همانند حشرات، طناب عصبی کرم خاکی نیز در سطح شکمی بدن قرار دارد.

تنفس از نوع پوستی است . خون جاری اکسیژن را در مویرگهای نزدیک کوتیکول مرطوب در دیواره بدن ، دریافت کرده و CO2 پس می‌دهد. اکسیژن با هموگلوبین در پلاسما ترکیب شده به بافتهای مختلف حمل می‌شود.



تاريخ : سه شنبه 10 اسفند 1395 | 1:5 | نویسنده : دبیر |

مرگ برنامه ريزي شده سلولي و سرطان

بدن انسان از ميلياردها سلول تشكيل شده است و تمام اعضاء وبافت هاي بدن تماما سلول است و مديريتي حاكم است بر اين ميلياردها سلول كه در اين مديريت سلولها پس از چند روز ميميرند و سلولهاي ديگري جايگزين ميشوند .

اين شكل مرگ و تولد سلول بسيار هوشمندانه است و لذا ما به ان ميگوئيم مرگ برنامه ريزي شده سلولي .

حالا اگر در اثر علل مختلف اين سيكل طبيعي و مديريت مرگ سلولي در يك عضو و يا بافتي از بدن اتفاق نيفتند در نتيجه سلول نمي ميرد اما توليد ميشود و اين توليد انبوه سلول كه ديگر مديريت نميشود با رسيدن غذاي مورد نياز سلول بصورت جهشي و با سرعت به رشد خود ادامه ميدهد و تمام عضور را درگير ميكند و در مرحله متاستازيك شدن ساير بافت ها و اعضاء را در بر ميگيرد تا منجر به مرگ انسان مي شود .

سلولي كه خارج از مديريت مرگ سلولي به رشدش ادامه ميدهد بصورت تصاعدي غذا دريافت ميكند ولذا اكثر بيماران سرطاني با كاهش شديد وزن مواجه ميشوند .

در اين هنگام تنها راه از بين بردن سلولهاي سرطاني غذا نرساندن به اين سلولهاي مزاحم و غير طبيعي است زيرا :

سلول‌های سرطانی ساختمان شکننده‌ای دارند و نمی توانند مثل سلول‌های طبیعی در مقابل کمبود انرژی مقاومت کنند و در اثر گرسنگی سلولی از بین میروند .



تاريخ : دو شنبه 25 بهمن 1395 | 22:37 | نویسنده : دبیر |

رنگ خون در جانداران مختلف

رنگ خون جانداران به نوع رنگدانه تنفسي (ناقل گازهاي تنفسي) موجود در خون آنها بستگي دارد .

قرمز بودن رنگ خون به علت وجود رنگدانه هموگلوبین در گلبول های قرمز است.

خرچنگ ها، هشت پايان و بسياري از انواع صدفهاي دريايي  داراي خون آبي مي باشند.رنگ آبي بخاطر وجود نوعي پروتئين در خون آنهاست که در ساختمان آن عنصر مس بکار رفته است.

همو سيانين پروتئيني حاوي مس است که با غلظت حدود ۵۰ ٪ در خون بسياري از نرم تنان از جمله گاستروپودها و همچنين برخي بند پايان مانند خرچنگ نعل اسبي وجود دارد و باعث آبي بودن رنگ خون اين جانداران مي گردد.

 همو سيانين وقتي که اکسيژن خود را از دست مي دهد بي رنگ مي شود بنا بر اين رنگ خون اين جانداران در محيط هاي فاقد اکسيژن و اب هاي سرد به رنگ خاکستري مايل به سفيد يا زرد کمرنگ تغيير مي يابد. و به محض دريافت اکسيژن مجددا به رنگ آبي تيره در مي آيد .

لازم به ذکر است که خون انسان نيز چنانچه به طور کامل اکسيژن خود را از دست دهد ( مثلا در خلا قرار گيرد ) به رنگ آبي تغير رنگ مي دهد. پزشکاني که همراه کوهنوردان به قله اورست در هيماليا صعود کرده اند مي گويند در اين منطقه، رنگ خون کوهنوردان به علت کمبود اکسيژن آبي است.

annelids (کرم سگمنتال) جانداري است يکي از دو رنگ دانه سبز (chlorocruorin)کلروکرورين و رنگ دانه قرمز (hemerythrin) هموريترين را در خون خود دارد.

خون در حشرات به رنگهای مختلف قرمز،زرد،سبز یا آبی دیده می شود.

سوسک حمام (cockroaches )هيچ رنگ دانه اي در خون خود ندارد بنابراين خونش بي رنگ است .

رنگ خون در زنبورعسل زرد كهربايي مايل به بي رنگي است.



تاريخ : پنج شنبه 14 بهمن 1395 | 11:23 | نویسنده : دبیر |

جذب آب در روده

Hypertonic Absorption و Isotonic Absorption : گاهی اوقات در روده جذب هایپرتونیک و گاهی جذب ایزوتونیک آب داریم.

ایزوتونیک: منحنی جذب ایزوتونیک به صورت خط مستقیم است و نشان می دهد جذب آب و الکترولیت ها همزمان و به نسبت مساوی اتفاق می افتد. معمولاً زمانی جذب ایزوتونیک داریم که اپی تلیوم نشت پذیر باشد که اگر اپی تلیوم نشتی باشد میزان جذب نمک و آب با تناسب یک به یک انجام می شود یعنی به همان اندازه که یون های سدیم و کلر برداشته می شوند، به همان اندازه هم مولکول های آب اسمز می کنند و جذب می شوند و جذب ایزوتونیک است. جذب های ایزوتونیک جذب های حجمی هستند و مقادیر زیادی از مایع می توانند جذب کنند. بیشتر جذب آب از کولون از طریق اسمز و به دنبال نمک می باشد.

هایپرتونیک : مقادیر زیادی سدیم و کلر برداشته می شود ولی جذب آب کم است یا مقادیر کمی مایع جذب می شود که پر از نمک است و فشار اسمزی آن بسیار بیشتر از خون است. جذب هایپرتونیک در بخش های کاملاً انتهایی روده (ایلئوم) و کولون اتفاق می افتد که در این نواحی اپی تلیوم نشت پذیری اش کاهش یافته است. به هر حال جذب هیپرتونیک در کولون نمی تواند مدفوع را هیپوتونیک کند زیا که در انتهای کولون ترشح پتاسیم و بیکربنات اثر جذب نمک بیشتر آب (هیپر تونیک) را تا حدودی خنثی می کند بطوریکه در نهایت مدفوع نسبت به پلاسما هیپرتونیک است.

  • در دستگاه گوارش جذب هیپوتونیک نداریم.


تاريخ : سه شنبه 5 بهمن 1395 | 23:16 | نویسنده : دبیر |

پردازش آب و الکترولیت ها در روده و کولون

یکی از عملکرد های مهم دستگاه گوارش پردازش آب و الکترولیت هاست. تنظیم غلظت الکترولیت های خون بواسطه ی جذب این مواد از طریق دستگاه گوارش و دفع یا ترشح آنها به داخل لومن انجام می شود. ما روزانه حدود 2 لیتر آب مصرف می کنیم و حدود 5/1 لیتر بزاق به آن اضافه می شود، پس جمعاً روزانه 3.5 لیتر آب از دهان وارد دستگاه گوارش می کنیم. ترشحات معده حدود 1.5 تا 2 لیتر در روز است که این هم به ترشحات دستگاه گوارش اضافه می شود. همه ی این ترشحات وارد روده می شوند و بایستی جذب گردند. در روده حدود 2 لیتر ترشحات غدد ضمیمه داریم که شامل 0.5 لیتر صفرا و 1.5 لیتر ترشحات پانکراس می باشد. بازجذب تمامی آبها در روده ی کوچک انجام می شود و حدود 8500 میلی لیتر آب در روز به وسیله ی روده کوچک جذب می شود.ظرفیت جذب آب در روده حدود 18 تا 20 لیتر در روز است. اگر میزان آب وارد شده به روده از این مقدار بیشتر شود، روده ها نمی توانند آن را جذب کنند و مقدار اضافی آنرا از خود عبور می دهند و در نهایت آب وارد کولون می شود. کولون می تواند در حالت عادی تا 1 لیتر جذب کند اما ظرفیت جذب حداکثر 5 تا 6 لیتر را دارد. حال اگر آبی که به کولون می رسد بیشتر از حداکثر توان جذبی ان باشد، به شکل اسهال دفع می شود. جایگاه اصلی جذب آب ابتدا در روده ی کوچک، بعد کولون می باشد. کولون 90% آب کیموس روده را جذب می کند و حدود 100 میلی لیتر آب از طریق مدفوع روزانه از بدن خارج می شود، و مقدار ماده خشک مدفوع حدود 25 تا 50 گرم است. اگرچه محتوای ایلئوم که وارد کولون می شود غنی از NaCl است، مدفوع دارای KHCO3 بالایی می باشد یعنی روده پتاسیم را جذب و کولون آنرا ترشح می کند.



تاريخ : سه شنبه 28 دی 1395 | 1:14 | نویسنده : دبیر |

سرماخوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوت‌هایی دارند؟

معمولترین علائم سرماخوردگی احساس خستگی خفیف، تب، سرفه، گلودرد و احتقان بینی، قفسه سینه و سر است. همچنین آب ریزش بینی، عطسه و آب ریزش چشم‌ها از دیگر نشانه‌های این بیماری هستند.

درمان سرماخوردگی‌های معمولی پیچیده است اما استراحت و داشتن تغذیه مناسب بهترین شیوه برای مقابله با آن است. همچنین می‌توان با مصرف دارو علائم را تسکین داد. سرماخوردگی به طور معمول در مدت یک هفته از بین می‌رود. در صورتیکه پس از یک هفته احساس بهبودی نداشتید یا علائم بیماری‌تان تشدید شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اما آنفلوآنزا معمولا سریع ظاهر می‌شود به طوری که فرد هنگام صبح احساس سلامتی دارد اما عصر به دلیل تب و درد احساس بیماری می‌کند.

همچنین تفاوت دیگر بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا نوع درد است. درد در هر دو نوع بیماری مشترک است اما در سرماخوردگی میزان درد خفیف بوده و به طور کلی با احتقان همراه است در حالی که آنفلوآنزا با دردهای عمیق عضلانی به طور مثال در ناحیه پاها و کمر ظاهر می‌شود.

در مواقع ابتلا به آنفلوآنزا داروهای ضد ویروسی در مدت ۴۸ ساعت پس از شروع بیماری می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، همچنین هر دو بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌تواند به بروز مشکلات بیشتری همچون ذات الریه، برونشیت یا سینوزیت منجر شود. بهترین راهکار در این مواقع از بین بردن علائم با روش مناسب و با توجه به نوع بیماری و نیز استراحت کردن است تا احتمال بروز مشکلات دیگر کاهش یابد.



تاريخ : سه شنبه 14 دی 1395 | 11:33 | نویسنده : دبیر |

کدام داروها بـرای کبـد خطـرنـاک هـستنـد؟

آسیب کبدی ناشی از دارو، یک شکل ناشایع اما خطرناک و کشنده بیماری کبدی است که با مصرف داروهای نسخه‌ای و غیرنسخه‌ای، مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی مرتبط است.

به گزارش تسنیم، به نقل از روزنامه سپید، مدیریت آسیب کبدی ناشی از دارو، شامل قطع داروی مسبب آسیب و تجویز ان استیل سیستئین در مورد آسیب کبدی ناشی از مصرف استامینوفن است. نتایج درمانی بسته به داروی مصرفی و آسیب کبدی برجای مانده متفاوت اند. تخمین میزان واقعی آسیب کبدی ناشی از دارو دشوار است.
به هر حال، مطالعات بالینی پیش از ورود به بازار داروها برای یافتن میزان شیوع آسیب کبدی ناشی از داروهای مختلف در دست انجام هستند. چنین به نظر می رسد که آسیب کبدی ناشی از دارو، 10 تا 15 درصد (به ازای هر 10 تا 100 هزار نفر بیمار تحت درمان با داروهای نسخه) را شامل می شود. بنابراین، سالانه در حدود 44هزار نفر از مردم آمریکا آسیب کبدی ناشی از دارو را تجربه می کنند. در حدود 60درصد از موارد آسیب کبدی ناشی از دارو، به مصرف داروهای آنتی بیوتیک و ضدتشنج ها نسبت داده شده است.

LiverTox، یک برنامه مطالعاتی و تحقیقاتی است که از سوی انستیتو ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، کتابخانه ملی پزشکی و شبکه آسیب کبدی ناشی از مصرف داروها ترتیب داده شده است. هدف از این برنامه مطالعاتی، به روز بودن در مورد آسیب های کبدی ناشی از مصرف داروست. LiverTox ، شامل بررسی داروها (ساختار شیمیایی آنها، اندیکاسیون های مصرف، دوز پیشنهادی آنها و فواصل مصرف)، تشریح شکل و چگونگی آسیب کبدی ایجاد شده، سوابق دارویی و پزشکی بیمار و نتایج آزمایشگاهی و فهرست مراجع قابل قبول در این زمینه است.

یک فهرست مرجع دارویی در این زمینه، DILIrankنام دارد و شامل اطلاعات موجود در مورد 1036 داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا با توجه به پتانسیل آنها در ایجاد آسیب کبدی ناشی از مصرف داروست.

به علاوه، سازمان غذا و داروی آمریکا برنامه نرم افزاری با نام eDISH(مخفف انگلیسی عبارت: ارزیابی مسمومیت شدید کبدی ناشی از مصرف دارو)، برای بررسی تعداد قابل توجه شرکت کنندگان در مطالعات بالینی در این زمینه (با استفاده از ثبت موارد افزایش آنزیم های کبدی یا بیلی روبین کل) ترتیب داده است. اصل مدیریت آسیب کبدی ناشی از مصرف دارو، قطع داروی مشکوک در سریع ترین زمان ممکن است.

همچنین، چنین بنظر می رسد که قطع سریع دارو موجب به حداقل رساندن سرعت پیشرفت نارسایی حاد کبدی می شود. کورتیکواستروئیدها، برای هپاتیت های الکلی و هپاتیت های اتوایمیون سودمندند. اما در آسیب های کبدی ناشی از مصرف دارو چندان مورد بررسی قرار نگرفته اند. به هر صورت چنین توصیه می شود که هپاتیت‌های شبه اتوایمیون ناشی از مصرف دارو ، با قطع داروی مشکوک و نیز تجویز کورتیکواستروئیدها مدیریت شود.

ان استیل سیستئین، کاربرد اثبات شده‌ای در مسمومیت کبدی ناشی از استامینوفن دارد. اما نقش آن در سایر آسیب های کبدی ناشی از مصرف دارو مشخص نیست. طبق دستورالعمل های بین المللی، ان استیل سیستئین، ممکن است در بزرگسالان مبتلا در مراحل اولیه آسیب حاد کبدی درنظر گرفته شود. اما در مورد خردسالان با آسیب شدید کبدی ناشی از مصرف دارو تجویز نمی شود؛ زیرا در انواع غیرمرتبط با استامینوفن آسیب های کبدی، با افت شانس بقای بیمار مرتبط دانسته شده است

مرور اطلاعات جمع آوری شده در فواصل 2003 تا 2012 میلادی نشان داده که ان استیل سیستئین، در آسیب حاد کبدی غیرمرتبط با مصرف استامینوفن با وقوع کمای درجه 1 و2 مرتبط دانسته شده و در نتیجه تجویز روتین آن توصیه نمی‌شود. یک بررسی سیستمیک روی موارد استفاده از ان استیل سیستئین در آسیب های کبدی ناشی از داروی غیرمرتبط با استامینوفن ترتیب داده شده است. ان استیل سیستئین برای نارسایی حاد کبدی غیرمرتبط با مصرف استامینوفن از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه ندارد

اورسوداکسی کولیک اسید، در مدیریت بیماران با آسیب کبدی کلستاتیک ناشی از مصرف دارو موثر دانسته شده است. هر چند که اطلاعات موجود در این مورد اندک اند.

کارنیتین در موارد آسیب کبدی ناشی از مصرف والپروات تجویز می شود. ترکیبات طبیعی مانند سیلیمارین، وزوراترول، کورکومین و جینکو در زمینه مسمومیت کبدی مورد بررسی قرار گرفته اند. هر چند که اطلاعات اولیه در این زمینه ناقص اند. قانون هیس(Hy s law) اشاره دارد به ابتلا به نارسایی حاد کبدی به دنبال مواجهه با داروهایی که مسمومیت کبدی ایجاد می کنند. طبق قانون هیس، طی یک مطالعه بالینی برای هر 10 بیمار که ثانویه به آسیب هپاتوسلولار به زردی مبتلا می شوند، یک بیمار به آسیب حاد کبدی همراه با کوآگولوپاتی یا انسفالوپاتی مبتلا خواهد شد.

به علاوه، در هر مطالعه بالینی به ازای هر 10 مورد افزایش آنزیم های کبدی به بیش از 10 برابر بالاترین حد طبیعی، یک مورد قانون هیس صادق خواهد بود. در دستورالعمل موجود برای صنایع داروسازی برای ارزیابی مطالعات پیش بالینی روی آسیب کبدی ناشی از دارو، سازمان غذا و داروی آمریکا خطر ابتلا به آسیب کبدی شدید ناشی از مصرف دارو را بر اساس قانون هیس تعریف کرده است.

آسیب کبدی ناشی از مصرف دارو که علت اصلی نارسایی کبدی حاد در آمریکاست، بیش از هپاتیت های ویروسی موجب نارسایی حاد کبدی می شود. نوع آسیب کبدی ناشی از مصرف دارو، در نتایج درمانی آن نقش بسزایی دارد. آسیب کبدی ناشی از مصرف استامینوفن، پیش آگهی بهتری دارد و مدت این آسیب محدود است؛ زیرا در آسیب کبدی ناشی از مصرف دارو در مقایسه با آسیب کبدی با علت ناشناخته، سلول های کبدی زودتر تجدید می شوند.

آسیب کبدی حاد هپاتوسلولار، شایع ترین شکل آسیب کبدی ناشی از داروی ایدیوسنکراتیک است و 90درصد تمامی موارد را شامل می شود و با خطر مرگ و میر 10 تا 50درصدی مرتبط است. در مورد نارسایی حاد کبدی ثانویه به آسیب کبدی ناشی از داروی ایدوسنکراتیک، میزان مرگ و میر 60 تا 80درصد است. آنتی بیوتیک ها(آموکسی سیلین-کلاوونات، تریمتوپریم-سولفامتوکسازول، آزیترومایسین)، بیشترین ارتباط را با ابتلا به آسیب مزمن کبدی ناشی از مصرف دارو دارند.



تاريخ : دو شنبه 6 دی 1395 | 23:49 | نویسنده : دبیر |

تبدیل موفقیت آمیز سلول های بنیادی دیابتی های نوع ۱ به سلول های انسولین ساز

دیابت (یا مرض قند) بیماری است که در آن قند خون (همان گلوکز) به ۲ علت خیلی بالاتر از حد طبیعی است:
۱) یا انسولین در بدن ساخته نمی شود (به علت تخریب یا نقص سلول های انسولین ساز در لوزالمعده) که به آن دیابت نوع ۱ می گویند؛
۲) و یا انسولین تولید می شود اما سلول های بدن نمی توانند به انسولین پاسخ دهند (در اثر از دست رفتن گیرنده انسولین بر سطح سلول های بدن) که به آن دیابت نوع ۲ می گویند.
 
به این ترتیب در دیابت نوع ۱، بیماران ناچارند برای تامین انسولین موردنیاز بدن برای کاهش قندخون، به طور منظم انسولین تزریق کنند که کار دشوار و طاقت فرسایی است.
 
پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی پروفسور داگلاس ملتون، اکنون موفق شده اند که سلول های پوست بیماران دیابت نوع ۱ را جداسازی کرده، در آزمایشگاه به سلول های بنیادی (از نوع سلول های iPS که قبلا تعریف کردیم) تبدیل کنند و سپس این سلول های بنیادی تولیدشده در آزمایشگاه را به سلول های انسولین ساز (موسوم به سلول های بتا لوزالمعده) تبدیل کنند. این اولین بار است که سلول های بتای انسولین ساز از سلول های بنیادی خود بیماران دیابتی تولید می شود و در نتیجه نیازی به داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی نیست تا از رد پیوند سلول های بتا ممانعت به عمل آورند. این دستاورد، خبر بسیار مهمی برای بیماران دیابتی است.
 
نکته مهم این است که سلول های انسولین ساز حاصل، توانسته اند در محیط آزمایشگاه و همچنین در مدل موش دیابتی به افزایش قند (گلوکز) در پیرامون خود پاسخ دهند و انسولین ترشح کنند. این یافته به این معنی است که چنانچه این سلول های بتا به بدن بیماران دیابتی پیوند شوند، بعد از هر وعده غذایی که سطح قند خون بالا می رود، می توانند افزایش قند خون را در اطراف خود حس کنند و در پاسخ به آن، انسولین بسازند تا قند خون را کاهش دهد.
 
به گفته دکتر جفری میلمان، نویسنده اول مقاله و پژوهشگر اصلی این پروژه، قرار است این سلول ها در قالب محفظه کوچکی جای داده شوند و به زیر پوست بیماران دیابتی نوع ۱ در جایی که رگهای خونی زیادند، پیوند زده شود. دکتر میلمان امیدوار است که ظرف ۳ تا ۵ سال آینده بتوان این سلول ها را برای تیمار و درمان بالقوه دیابت نوع ۱ در انسان به کار برد.



تاريخ : شنبه 27 آذر 1395 | 18:38 | نویسنده : دبیر |

نابودی باکتری ها بدون نیاز به آنتی بیوتیک

محققان شیوه جدیدي براي كشتن باكتري‌ها كشف كردند كه بي‌نياز از آنتی بیوتیک بوده و بر پایه فناوری نیمه رساناست.

باکتری مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) تنها باعث عفونت های مرگبار نمی شود، بلکه آنتی بیوتیک های متداول نیز بر روی آنها بی تأثیر هستند؛ همچنین خطر تبدیل شدن به باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در مورد باکتری های ساده و قابل کنترل نیز وجود دارد.

محققان شیمی پژوهشکده IBM در آلمادن کالیفرنیا در جریان تحقیقات موفق به كشف موادی شدند که در زمان تشکیل زنجیره برای شکل‌دهی پلیمر، قادر به تولید بار الکترواستاتیک هستند.

محققان کنجکاو شدند که آیا این پلیمر کاربردهای دیگری دارد و این مسأله منجر به ایجاد کاربرد موسوم به «پلیمرهای نینجا» شد.

زمانیکه اجزای پلیمرهای نینجا به جریان خون یا آب معرفی می شوند، به ساختارهای نانو زیست سازگار (نینجا) تبدیل می‌شوند که بصورت الکترو استاتیکی به سمت سلول های آلوده کشیده شده، اما سلول های سالم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. پس از رسیدن به سلول‌های آلوده، باکتری نابود شده و هیچ گونه عوارض جانبی یا تجمع در بدن گزارش نشده است.

«جیم هدریک» از محققان این پژوهش تأکید می کند: مکانیسمی که این پلیمرها برای مبارزه با باکتری استفاده می کنند، با شیوه ضد باکتری آنتی بیوتیک ها کاملا متفاوت است.

پلیمرها عملکرد سیستم ایمنی را تقلید می کنند: پلیمر به غشاء باکتری می‌چسبد و باعث بی ثباتی غشا می‌شود، در نتیجه فرصت کمی برای ایجاد مقاومت در برابر پلیمر بوجود می‌آید.

علاوه بر کاربردهای پلیمرهای نینجا در پزشکی، محققان امیدوارند که از این پلیمر در محصولات ضد باکتری مانند پاک کننده ها و جایگزین شدن به جای مواد ضد میکروبی در خمیردندان، دهانشویه و بسته بندی مواد غذایی استفاده کنند.



تاريخ : سه شنبه 16 آذر 1395 | 10:48 | نویسنده : دبیر |

واکسن ایدز در آستانه تولید

دانشمندان استرالیایی یک گام به تولید واکسن برای ویروس مرگبار HIV نزدیک شده اند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه آدلاید و بیمارستان کوئین الیزابت از ویروس شایع سرماخوردگی برای ورود واکسن مبتنی بر DNA به سیستم ایمنی موش های آزمایشگاهی استفاده کرده اند.

این تیم تحقیق، واکسن را در نواحی ای از بدن که بیشتر درگیر عفونت HIV می شود وارد کردند و دریافتند نتیجه آزمایش شامل کاهش قابل توجه میزان عفونت در موش ها بوده است.

به گفته گروبر باک، سرپرست تیم تحقیق، «کشف ما بسیار امیدبخش بوده و قطعا ما در مسیر درستی حرکت می کنیم.»

وی در اامه می افزاید: «بعد از گذشت ۴ سال از مدت مطالعه، ما توانستیم با این ویروس شایع سرماخوردگی، پروتئین های HIV را کدگذاری کرده و موش ها را واکسینه کنیم. ما توانستیم در سطوح مخاطی، ایمنی ایجاد کنیم.»



تاريخ : یک شنبه 7 آذر 1395 | 23:23 | نویسنده : دبیر |

جوانسازی موش‌های پیر با خون انسان‌های جوان

دانشمندان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که تزریق خون نوجوانان به بدن میانسالان سبب جوانسازی آنها می‌شود.
 
به گزارش ایسنا به نقل از ساینس آلرت، این روش در جوانسازی تمام موجودات حتی حیوانات تاثیر دارد.
 
در این پژوهش جدید، محققان نمونه خون یک گروه از افراد سالم و جوان 18 ساله را گرفته و آنها را به موش‌های 12 ماهه که در دوره میانسالی بودند تزریق کردند.
 
برای موش‌ها سن 12 ماهگی میانسالی محسوب شده که این میزان در انسان‌ها 50 سال است.
 
این موش‌ها به مدت سه هفته و دو بار در هفته پلاسمای خون انسان را دریافت کردند.
 
پلاسما جزئی از خون بوده که دانشمندان بر این باورند دارای خواص جوان‌سازی است.
 
سپس دانشمندان از شرکت کالیفرنیایی Alkahest رفتار این حیوانات که به آنها پلاسما تزریق شده بود را با  گروه پیر و جوان موش‌های سه و 12 ماهه مقایسه کردند.
 
خون جدید باعث جوان شدن مجدد موش‌های پیر شد و آنها مانند موش‌های جوان گروه کنترل شده توانایی خود را برای دویدن در فضای باز به دست آوردند.
 
اما همچنین شواهدی از بهبود حافظه در این موش‌ها مشاهده کردند.
 
محققان موش‌های درمان شده را در یک دستگاه به نام Barnes maze قرار دادند که یادگیری و حافظه در جوندگان  را اندازه‌گیری می‌کند.
 
موش‌های پیر به دلیل داشتن حافظه ضعیف، تمایل به عبور از پیچ و خم این دستگاه را نداشته، اما در آزمایشات انجام شده، حیوانات درمان شده رفتاری نظیر موش‌های جوان داشتند.
 
 
پلاسما شامل هزاران پروتئین بوده و پلاسمای افراد جوان شامل تعدادی از پروتئین‌هایی است که می‌تواند مجددا بافت‌ها را جوانسازی کند.


تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 20:52 | نویسنده : دبیر |

یکپارچگی اعصاب کرانیال در عمل بلع



لاگمن ۴ مرحله برای بلع طبیعی شرح داد که شامل مرحله اماده سازی دهانی ومرحله دهانی ومرحله حلقی و مرحله مروی میباشد .
در مرحله اماده سازی دهانی :غذای جویده شده ب بزاق مخلوط می شود وبه شکلیک لقمه منسجم در می اید و به سخت کام فشار داده می شود مدت زمان طول کشیدن این مرحله بسته به سهولت جویدن وکفایت حرکات دهان و این که ایا فرد از مزه غذا لذت میبرد یا نه متفاوت است.

مرحله دهانی: به عنوان بخش ارادی بلع درنظر گرفته میشود و به طور اختصاصی کمتر از ۱ ثانیه طول می کشد.

مرحله حلقی: که ۱ ثانیه یا کمتر طول می کشد با شروع پاسخ بلع یا رفلکس حلقی در بالشتک فاوسیال قدامی شروع می شود.شروع بلع باعث می شود که چندین فعالیت فیزیولوژیکی در حلق به طور همزمان اتفاق بیفتد :انسداد دریچه کامی –حلقی و بالا رفتن و وارونگی اپی گلوت انسداد کلیه اسفنگتر (تارهای اری اپی گلوت وتارهای حقیقی وکاذب )شروع حرکات دودی حلق (انقباضات حلقی) استراحت اسفنگتر کریکو فارنجیال به مواد غذایی اجازه می دهد که از میان حلق به سمت مری حرکت کند.اگر بلع شروع نشود این پاسخ اتفاق نمی افتد و هیچکدام از این فعالیتها رخ نمی دهد .ممکن است لقمه به داخل حلق و در سینوس های پری فورم ونرمکام و یا به داخل راه هوایی بیفتد (که منجر اسپیراسیون می شود)با لاخره در بلع طبیعی مرحله مروی ز ما نی اتفاق که لقمه از میان کریکو فارینجیوس وارد مری شده معده حرکت می کند.انتقال مروی طبیعی ۸-۲۰ ثانیه طول میکشد.
بلع کارامد به هماهنگی ویکپارچگی اعصاب کرانبالی مربوط می شود.اعصاب مربوط به بلع عبارتند از :۵و۷و۹و۱۰و۱۲



تاريخ : جمعه 14 آبان 1395 | 18:57 | نویسنده : دبیر |

ویروس HIV در بافت های بدن پنهان می ماند

 

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد بیماران مبتلا به HIV که تحت درمان با داروهای آنتی ریتروویرال قرار گرفته اند همچنان دارای ویروس عامل ایدز در بافت هایشان نیز هستند.

درمان با داروی آنتی ریتروویرال موجب حذف میزان قابل تشخیص HIV در خون شده و بیماری را کنترل می کند. اما یافته های جدید نشان می دهند ویروس HIV در بافت ها ممکن است موجب ایدز نشود اما می تواند در ابتلا به برخی بیماری های دیگر نظیر سرطان و بیماری قلبی نقش داشته باشند.

دکتر میشل مک گرث، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بررسی بافت های بیماران مبتلا به HIV که درمان شده بودند نشان می دهد HIV در برخی بافت ها ظاهرا تحت تاثیر داروهای آنتی ریتروویرال قرار نمی گیرد.»

وی در ادامه می گوید: «ما هیچ مدرکی دال بر مقاومت به دارو مشاهده نکردیم که بیانگر مقاومت ویروس به دارو بوده باشد.»

به گفته وی، «نتایج ما نشان می دهد که HIV در بخش های مختلف بافت های متفاوت از طریق درمان به طور کامل از بین نمی روند.»

محققان در این مطالعه، نمونه بافت تشریح شده سه بیمار مبتلا به HIV که داروی آنتی ریتروویرال مصرف کرده بودند را بررسی کرده و میزان غیرقابل تشخیصی از ویروس را در خون شان شناسایی کردند.

به گفته محققان، این ویروس رشد کرده و به مغز، کلیه، طحال و سایر بافت های مشابه انتقال می یابند. این امکان وجود دارد این ویروس فعال شده و موجب بروز بیماری های غیرمرتبط با ایدز نظیر سرطان و بیماری قلبی شوند.



تاريخ : شنبه 8 آبان 1395 | 20:35 | نویسنده : دبیر |

سلول تولید کننده پروتئین مکمل

دو نوع عمده از سلول‌های عمومی در لوبول‌های کبد وجود دارد؛ سلول‌های پارانشیمی و غیرپارانشیمی. ۸۰٪ حجم کبد را سلول‌های پارانشیم تشکیل داده وهپاتوسیت نامیده می‌شوند. سلول‌های غیرپارانشیمی ۴۰٪ از تعداد کل سلول‌های کبد را تشکیل می‌دهند اما تنها ۶٫۵٪ حجم کبد را شامل می‌شوند. سلول‌های آندوتلیال سینوسی کبدی، سلول‌های کوپفر و سلول‌های ستاره‌ای کبدی تعدادی از سلول‌های غیرپارانشیمی سینوس کبدهستند. هپاتوسیتها ، سلولهای بزرگی هستند با یک یا دوهسته که هسته آنها درشت ، کروی ، روشن و دارای هستک مشخص می‌باشند. پروتئینهای سیستم کمپلمانبه شکل زیموژن Zymogen (مولکولهایی که توسط شکسته شدن ساختمان پروتئینی فعال میشوند) در تمامی مایعات بدن و بافتها بدون ایجاد هرگونه عارضه ای وجود دارند.. این پروتئینها توسط سلولهای کبدی (هپاتوسیتها) ، ماکروفاژهای بافتی ، سلولهای اپی تلیال مجاری گوارشی و مونوسیت های خونی ساخته می شوند.



تاريخ : پنج شنبه 29 مهر 1395 | 23:29 | نویسنده : دبیر |

سوخت زیستی

سوخت های زیستی

 

سوخت های زیستی از موجودات زنده و یا از سوخت و ساز محصولات فرعی (مواد زائد آلی و یا مواد غذایی) تولید می شود.

در مورد سوخت های زیستی، باید بیش از 80 درصد مواد تجدید پذیر باشد. این سوخت از فرآیند فتوسنتز مشتق شده و در نتیجه اغلب به عنوان یک منبع انرژی خورشیدی در نظر گرفته می شود. نمونه هایی از تثبیت کربن در گیاهان و ریز جلبک ها رخ می دهد. این سوخت توسط یک تبدیل زیست توده ساخته شده است (زیست توده اشاره به موجودات زنده، مانند گیاهان دارد). این زیست توده می تواند به انرژی مناسب حاوی مواد به سه روش مختلف تبدیل شود :تبدیل حرارتی، تبدیل شیمیایی، و تبدیل بیوشیمیایی.

 

تبدیل زیست توده منجر به تولید سوخت در سه حالت جامد ، مایع و گازی می شود.

زیست توده جدید را می توان برای سوخت های زیستی استفاده کرد. محبوبیت سوخت های زیستی به دلیل افزایش قیمت نفت و نیاز به امنیت انرژی افزایش یافته است. جوانب مثبت و منفی زیادی در مورد استفاده از سوخت های زیستی به عنوان یک منبع انرژی وجود دارد.

اتانول زیستی، الکلی است که توسط فرآیند تخمیر، عمدتا از کربوهیدرات تولید شده در قند و نشاسته ی محصولاتی مانند ذرت، نیشکر، ذرت شیرین به دست می آید.

زیست توده سلولزی، که از منابع غیر غذایی، مانند درختان و چمن به دست می آید، نیز به عنوان یک ماده خام برای تولید اتانول توسعه یافته است. اتانول را می توان به عنوان سوخت برای وسایل نقلیه در حالت خالص استفاده کرد، اما معمولا به عنوان یک افزودنی بنزین برای افزایش اکتان و بهبود تولید گازهای گلخانه ای خودرو استفاده می شود.

سوخت زیستی را می توان به عنوان سوخت برای وسایل نقلیه در حالت خالص استفاده کرد ، اما معمولا به عنوان یک مکمل گازوئیل برای کاهش سطح ذرات، مونوکسید کربن و هیدروکربنها از وسایل نقلیه دیزلی استفاده می شود.

مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فنی مربوط به تولید و استفاده از سوخت های زیستی، که در رسانه های عمومی و مجلات علمی بحث شده است وجود دارد. این مسائل عبارتند از: اثر تعدیل قیمت نفت، بحث “مواد غذایی در مقابل سوخت”، پتانسیل کاهش فقر، سطح انتشار کربن، تولید سوخت های زیستی پایدار، جنگل زدایی و فرسایش خاک، از دست دادن تنوع زیستی، تاثیر بر منابع آب، محرومیت اجتماعی روستایی و بی عدالتی، مهاجرت زاغه نشینان، و انتشار اکسید نیتروژن.

اکثر سوخت های مربوط به حمل و نقل، مایع هستند چرا که وسایل نقلیه معمولا نیاز به چگالی انرژی بالایی دارند. این به طور طبیعی در مایعات و جامدات رخ می دهد. چگالی انرژی بالا نیز می تواند توسط یک موتور احتراق داخلی فراهم شود. این موتور نیاز به سوخت های پاک دارد. سوخت های پاک به طور معمول از مایعات و گازها ساخته می شوند. بنابراین، مایعات هر دوی این شرط ها را داراست.

اتانول زیستی، الکل بیولوژیکی است که ترکیبات آن، اتانول و معمولا کمتر پروپانول و بوتانول است که توسط عمل میکروارگانیسم ها و آنزیم ها از طریق تخمیر قند یا نشاسته (ساده ترین)، یا سلولز (سخت ترین) تولید می شود.

بیو بوتانول (که بیو گازولین نیز نامیده می شود)، اغلب ادعا می شود می توان به عنوان جایگزین بنزین به کار برد، چرا که می توان آن را به طور مستقیم در موتورهای بنزینی استفاده کرد.


برچسب‌ها: سوخت زیستیزیست فناوری

تاريخ : جمعه 23 مهر 1395 | 19:43 | نویسنده : دبیر |

ساختارپر مانند در رونویسی

در حین رونویسی ژن ها RNA ریبوزومی ساختار های پر مانندی ظاهر می شوند.این ساختارهای پر مانند از تعدادی ژن های مربوط به rRNA و قسمت های بین آن ها که رونویسی نمی شود تشکیل شده است.هر ژن دارای یک محل شروع یک محل پایان رونویسی است که به طور همزمان به وسیله تعداد زیادی RNA پلی مراز یک رونویسی می شود. رشته های RNA کوچک تر به محل شروع نزدیک تر هستند. هرچه RNA پلی مراز به پیش می رود اندازه RNA بزرگتر می شود.

 



تاريخ : جمعه 16 مهر 1395 | 19:16 | نویسنده : دبیر |

چای نذری را در لیوان های یکبار مصرف شفاف نخورید



متاسفانه علی رغم توصیه های مکرر کارشناسان و متخصصان بهداشت و علوم غذایی، مبنی بر عدم استفاده از لیوان های یکبار مصرف شفاف برای توزیع چای و شیر و شیر کاکائوی نذری، به وفور شاهد استفاده از این ظروف برای پخش و توزیع نوشیدنی های داغ در میان عزاداران حسینی هستیم.

به گزارش سلامت آنلاین، اغلب چادرهای برپایی در سطح شهر که مشغول توزیع چای یا شیر داغ میان سوگواران حسینی هستند برای ادای نذر خود و به صرفه شدن آن، از لیوان های یکبار مصرف شفافی استفاده می کنند که فقط برای توزیع نوشیدنی های سرد همچون آب، شربت یا شیر سرد مناسبند و در صورت استفاده برای نوشیدنی های داغ، به دلیل عدم تحمل در برابر حرارت های بالا  اکثرا، تغییر حالت داده و منجر به مهاجرت مواد شیمیایی از لیوان به داخل نوشیدنی و در نهایت ورود به بدن می شوند که می تواند تهدید کننده سلامت سوگواران باشد.   

توصیه بر این است، متصدیان و مسئولان پخش نذری به علایم مثلثی و نشان های اختصاری که کف لیوان های یکبار مصرف نقش بسته، توجه کنند و ظروفی که دارای نشان PP یا پلی پروپیلن با کد 5 هستند را برای جا به جایی و توزیع فرآورده های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم و نوشیدنی های داغ مورد استفاده قرار دهند و انواعی را که نشان  PS یا پلی استایرن و کد 6 دارند را فقط برای توزیع غذاها و نوشیدنی های سرد به کار ببرند.

با تمام این تفاسیر استفاده از ظروف گفته شده با رعایت اصول آن، نشان دهنده بهداشت و سلامت کامل آن نیست و احتمال مهاجرت مواد شیمیایی از این ظروف زیاد است و اولویت مصرف با لیوان ها و ظروف گیاهی و سپس کاغذی و فومی است که در صورت مهاجرت ترکیبات ظرف به داخل غذا و نوشیدنی، برای بدن کم ضرر خواهند بود.پس برای ادای نذری، علاوه بر سلامت غذا یا نوشیدنی به سلامت و بهداشت ظروف توزیع و پخش هم توجه کنید و سلامت عزاداران را فدای به صرفه شدن نذری تان نکنید که آن نذری، بی اجر و پاداش خواهد بود.



تاريخ : چهار شنبه 14 مهر 1395 | 23:41 | نویسنده : دبیر |

حس های جدید

به گفته محققان این پژوهش، ما دارای حسی به نام "thermoception" (حس حرارت) هستیم که مسئول سنجش درجه حرارت بوده و به ما کمک می‌کند تا در سرمای زمستان بتوانیم میزان سرما را درک کنیم و بر طبق این حس لباس مناسب بپوشیم.

پیشتر احساس گرما و سرما در دسته‌بندی حس لامسه قرار می‌گرفت این در حالی است که به گفته محققان این پژوهش شما برای درک سرما یا گرما نیازی به لمس آن ندارید.

حس دیگری که همیشه مخصوصا در مدرسه و دانشگاه و محل کار به کمک ما می‌آید و ما از وجود آن بی‌اطلاع هستیم، proprioception (حس موقعیت اندام‌های بدن) نام دارد که به ما کمک می‌کند تا بدون نگاه کردن به صفحه کلید لغات مورد نظر خود را تایپ کنید.

این حس حتی در زمان راه رفتن نیز به کمک انسان آمده و فرد بدون نگاه کردن به زمین می‌تواند به راحتی راه رفته و به پاهای خود برای ادامه مسیر اطمینان کند.

به کمک این حس حتی بدون نگاه کردن به اندام‌های مختلف بدن می‌توان موقعیت آنها را درک کرد.

شاید بتوان گفت که ما ساده ترین کارهای خود مانند رانندگی، راه رفتن، تایپ کردن و غیره را مدیون این حس هستیم.

در نهایت، حسی به نام "equilibrioception" (حس تعادل) مربوط به حفظ تعادل ما بوده و از افتادن و زمین خوردن ما جلوگیری می‌کند.

البته محققان این پژوهش برای اثبات رسمی این ادعای جدید نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتر هستند اما نکته قابل توجه اینجاست که بدون وجود این حواس زندگی برای ما بسیار دشوار خواهد شد.



تاريخ : جمعه 9 مهر 1395 | 20:43 | نویسنده : دبیر |

سلام و درود

تاريخ : پنج شنبه 8 مهر 1395 | 20:13 | نویسنده : دبیر |
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.