بیولوژی کتول

مرگ برنامه ريزي شده سلولي و سرطان

دبیر
بیولوژی کتول

مرگ برنامه ريزي شده سلولي و سرطان

بدن انسان از ميلياردها سلول تشكيل شده است و تمام اعضاء وبافت هاي بدن تماما سلول است و مديريتي حاكم است بر اين ميلياردها سلول كه در اين مديريت سلولها پس از چند روز ميميرند و سلولهاي ديگري جايگزين ميشوند .

اين شكل مرگ و تولد سلول بسيار هوشمندانه است و لذا ما به ان ميگوئيم مرگ برنامه ريزي شده سلولي .

حالا اگر در اثر علل مختلف اين سيكل طبيعي و مديريت مرگ سلولي در يك عضو و يا بافتي از بدن اتفاق نيفتند در نتيجه سلول نمي ميرد اما توليد ميشود و اين توليد انبوه سلول كه ديگر مديريت نميشود با رسيدن غذاي مورد نياز سلول بصورت جهشي و با سرعت به رشد خود ادامه ميدهد و تمام عضور را درگير ميكند و در مرحله متاستازيك شدن ساير بافت ها و اعضاء را در بر ميگيرد تا منجر به مرگ انسان مي شود .

سلولي كه خارج از مديريت مرگ سلولي به رشدش ادامه ميدهد بصورت تصاعدي غذا دريافت ميكند ولذا اكثر بيماران سرطاني با كاهش شديد وزن مواجه ميشوند .

در اين هنگام تنها راه از بين بردن سلولهاي سرطاني غذا نرساندن به اين سلولهاي مزاحم و غير طبيعي است زيرا :

سلول‌های سرطانی ساختمان شکننده‌ای دارند و نمی توانند مثل سلول‌های طبیعی در مقابل کمبود انرژی مقاومت کنند و در اثر گرسنگی سلولی از بین میروند .



تاريخ : دو شنبه 25 بهمن 1395 | 22:37 | نویسنده : دبیر |

رنگ خون در جانداران مختلف

رنگ خون جانداران به نوع رنگدانه تنفسي (ناقل گازهاي تنفسي) موجود در خون آنها بستگي دارد .

قرمز بودن رنگ خون به علت وجود رنگدانه هموگلوبین در گلبول های قرمز است.

خرچنگ ها، هشت پايان و بسياري از انواع صدفهاي دريايي  داراي خون آبي مي باشند.رنگ آبي بخاطر وجود نوعي پروتئين در خون آنهاست که در ساختمان آن عنصر مس بکار رفته است.

همو سيانين پروتئيني حاوي مس است که با غلظت حدود ۵۰ ٪ در خون بسياري از نرم تنان از جمله گاستروپودها و همچنين برخي بند پايان مانند خرچنگ نعل اسبي وجود دارد و باعث آبي بودن رنگ خون اين جانداران مي گردد.

 همو سيانين وقتي که اکسيژن خود را از دست مي دهد بي رنگ مي شود بنا بر اين رنگ خون اين جانداران در محيط هاي فاقد اکسيژن و اب هاي سرد به رنگ خاکستري مايل به سفيد يا زرد کمرنگ تغيير مي يابد. و به محض دريافت اکسيژن مجددا به رنگ آبي تيره در مي آيد .

لازم به ذکر است که خون انسان نيز چنانچه به طور کامل اکسيژن خود را از دست دهد ( مثلا در خلا قرار گيرد ) به رنگ آبي تغير رنگ مي دهد. پزشکاني که همراه کوهنوردان به قله اورست در هيماليا صعود کرده اند مي گويند در اين منطقه، رنگ خون کوهنوردان به علت کمبود اکسيژن آبي است.

annelids (کرم سگمنتال) جانداري است يکي از دو رنگ دانه سبز (chlorocruorin)کلروکرورين و رنگ دانه قرمز (hemerythrin) هموريترين را در خون خود دارد.

خون در حشرات به رنگهای مختلف قرمز،زرد،سبز یا آبی دیده می شود.

سوسک حمام (cockroaches )هيچ رنگ دانه اي در خون خود ندارد بنابراين خونش بي رنگ است .

رنگ خون در زنبورعسل زرد كهربايي مايل به بي رنگي است.



تاريخ : پنج شنبه 14 بهمن 1395 | 11:23 | نویسنده : دبیر |

جذب آب در روده

Hypertonic Absorption و Isotonic Absorption : گاهی اوقات در روده جذب هایپرتونیک و گاهی جذب ایزوتونیک آب داریم.

ایزوتونیک: منحنی جذب ایزوتونیک به صورت خط مستقیم است و نشان می دهد جذب آب و الکترولیت ها همزمان و به نسبت مساوی اتفاق می افتد. معمولاً زمانی جذب ایزوتونیک داریم که اپی تلیوم نشت پذیر باشد که اگر اپی تلیوم نشتی باشد میزان جذب نمک و آب با تناسب یک به یک انجام می شود یعنی به همان اندازه که یون های سدیم و کلر برداشته می شوند، به همان اندازه هم مولکول های آب اسمز می کنند و جذب می شوند و جذب ایزوتونیک است. جذب های ایزوتونیک جذب های حجمی هستند و مقادیر زیادی از مایع می توانند جذب کنند. بیشتر جذب آب از کولون از طریق اسمز و به دنبال نمک می باشد.

هایپرتونیک : مقادیر زیادی سدیم و کلر برداشته می شود ولی جذب آب کم است یا مقادیر کمی مایع جذب می شود که پر از نمک است و فشار اسمزی آن بسیار بیشتر از خون است. جذب هایپرتونیک در بخش های کاملاً انتهایی روده (ایلئوم) و کولون اتفاق می افتد که در این نواحی اپی تلیوم نشت پذیری اش کاهش یافته است. به هر حال جذب هیپرتونیک در کولون نمی تواند مدفوع را هیپوتونیک کند زیا که در انتهای کولون ترشح پتاسیم و بیکربنات اثر جذب نمک بیشتر آب (هیپر تونیک) را تا حدودی خنثی می کند بطوریکه در نهایت مدفوع نسبت به پلاسما هیپرتونیک است.

  • در دستگاه گوارش جذب هیپوتونیک نداریم.


تاريخ : سه شنبه 5 بهمن 1395 | 23:16 | نویسنده : دبیر |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.