بیولوژی کتول

جوانسازی موش‌های پیر با خون انسان‌های جوان

دبیر
بیولوژی کتول

جوانسازی موش‌های پیر با خون انسان‌های جوان

دانشمندان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که تزریق خون نوجوانان به بدن میانسالان سبب جوانسازی آنها می‌شود.
 
به گزارش ایسنا به نقل از ساینس آلرت، این روش در جوانسازی تمام موجودات حتی حیوانات تاثیر دارد.
 
در این پژوهش جدید، محققان نمونه خون یک گروه از افراد سالم و جوان 18 ساله را گرفته و آنها را به موش‌های 12 ماهه که در دوره میانسالی بودند تزریق کردند.
 
برای موش‌ها سن 12 ماهگی میانسالی محسوب شده که این میزان در انسان‌ها 50 سال است.
 
این موش‌ها به مدت سه هفته و دو بار در هفته پلاسمای خون انسان را دریافت کردند.
 
پلاسما جزئی از خون بوده که دانشمندان بر این باورند دارای خواص جوان‌سازی است.
 
سپس دانشمندان از شرکت کالیفرنیایی Alkahest رفتار این حیوانات که به آنها پلاسما تزریق شده بود را با  گروه پیر و جوان موش‌های سه و 12 ماهه مقایسه کردند.
 
خون جدید باعث جوان شدن مجدد موش‌های پیر شد و آنها مانند موش‌های جوان گروه کنترل شده توانایی خود را برای دویدن در فضای باز به دست آوردند.
 
اما همچنین شواهدی از بهبود حافظه در این موش‌ها مشاهده کردند.
 
محققان موش‌های درمان شده را در یک دستگاه به نام Barnes maze قرار دادند که یادگیری و حافظه در جوندگان  را اندازه‌گیری می‌کند.
 
موش‌های پیر به دلیل داشتن حافظه ضعیف، تمایل به عبور از پیچ و خم این دستگاه را نداشته، اما در آزمایشات انجام شده، حیوانات درمان شده رفتاری نظیر موش‌های جوان داشتند.
 
 
پلاسما شامل هزاران پروتئین بوده و پلاسمای افراد جوان شامل تعدادی از پروتئین‌هایی است که می‌تواند مجددا بافت‌ها را جوانسازی کند.


تاريخ : چهار شنبه 26 آبان 1395 | 20:52 | نویسنده : دبیر |

یکپارچگی اعصاب کرانیال در عمل بلع



لاگمن ۴ مرحله برای بلع طبیعی شرح داد که شامل مرحله اماده سازی دهانی ومرحله دهانی ومرحله حلقی و مرحله مروی میباشد .
در مرحله اماده سازی دهانی :غذای جویده شده ب بزاق مخلوط می شود وبه شکلیک لقمه منسجم در می اید و به سخت کام فشار داده می شود مدت زمان طول کشیدن این مرحله بسته به سهولت جویدن وکفایت حرکات دهان و این که ایا فرد از مزه غذا لذت میبرد یا نه متفاوت است.

مرحله دهانی: به عنوان بخش ارادی بلع درنظر گرفته میشود و به طور اختصاصی کمتر از ۱ ثانیه طول می کشد.

مرحله حلقی: که ۱ ثانیه یا کمتر طول می کشد با شروع پاسخ بلع یا رفلکس حلقی در بالشتک فاوسیال قدامی شروع می شود.شروع بلع باعث می شود که چندین فعالیت فیزیولوژیکی در حلق به طور همزمان اتفاق بیفتد :انسداد دریچه کامی –حلقی و بالا رفتن و وارونگی اپی گلوت انسداد کلیه اسفنگتر (تارهای اری اپی گلوت وتارهای حقیقی وکاذب )شروع حرکات دودی حلق (انقباضات حلقی) استراحت اسفنگتر کریکو فارنجیال به مواد غذایی اجازه می دهد که از میان حلق به سمت مری حرکت کند.اگر بلع شروع نشود این پاسخ اتفاق نمی افتد و هیچکدام از این فعالیتها رخ نمی دهد .ممکن است لقمه به داخل حلق و در سینوس های پری فورم ونرمکام و یا به داخل راه هوایی بیفتد (که منجر اسپیراسیون می شود)با لاخره در بلع طبیعی مرحله مروی ز ما نی اتفاق که لقمه از میان کریکو فارینجیوس وارد مری شده معده حرکت می کند.انتقال مروی طبیعی ۸-۲۰ ثانیه طول میکشد.
بلع کارامد به هماهنگی ویکپارچگی اعصاب کرانبالی مربوط می شود.اعصاب مربوط به بلع عبارتند از :۵و۷و۹و۱۰و۱۲



تاريخ : جمعه 14 آبان 1395 | 18:57 | نویسنده : دبیر |

ویروس HIV در بافت های بدن پنهان می ماند

 

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد بیماران مبتلا به HIV که تحت درمان با داروهای آنتی ریتروویرال قرار گرفته اند همچنان دارای ویروس عامل ایدز در بافت هایشان نیز هستند.

درمان با داروی آنتی ریتروویرال موجب حذف میزان قابل تشخیص HIV در خون شده و بیماری را کنترل می کند. اما یافته های جدید نشان می دهند ویروس HIV در بافت ها ممکن است موجب ایدز نشود اما می تواند در ابتلا به برخی بیماری های دیگر نظیر سرطان و بیماری قلبی نقش داشته باشند.

دکتر میشل مک گرث، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بررسی بافت های بیماران مبتلا به HIV که درمان شده بودند نشان می دهد HIV در برخی بافت ها ظاهرا تحت تاثیر داروهای آنتی ریتروویرال قرار نمی گیرد.»

وی در ادامه می گوید: «ما هیچ مدرکی دال بر مقاومت به دارو مشاهده نکردیم که بیانگر مقاومت ویروس به دارو بوده باشد.»

به گفته وی، «نتایج ما نشان می دهد که HIV در بخش های مختلف بافت های متفاوت از طریق درمان به طور کامل از بین نمی روند.»

محققان در این مطالعه، نمونه بافت تشریح شده سه بیمار مبتلا به HIV که داروی آنتی ریتروویرال مصرف کرده بودند را بررسی کرده و میزان غیرقابل تشخیصی از ویروس را در خون شان شناسایی کردند.

به گفته محققان، این ویروس رشد کرده و به مغز، کلیه، طحال و سایر بافت های مشابه انتقال می یابند. این امکان وجود دارد این ویروس فعال شده و موجب بروز بیماری های غیرمرتبط با ایدز نظیر سرطان و بیماری قلبی شوند.



تاريخ : شنبه 8 آبان 1395 | 20:35 | نویسنده : دبیر |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.